fredag den 18. september 2015

Hvorfor skal børn kunne kategorisere? Idé til hvordan vi leger med kategorier

Vi møder ofte spørgsmål fra pædagoger og forældre om, hvorfor det er vigtigt, at barnet kan kategorisere. At kunne kategoriserer er ikke noget, vi som forældre nødvendigvis tænker på er en del af barnets sprogudvikling, men kategorisering har betydning for hvad og hvordan, barnet forstår. Det er en måde, hvorpå mennesker kan systematisere, få overblik og få en bedre forståelse af den verden, vi lever i.

Når et barn eksempelvis skal lære farver, lærer det først grundfarver som gul, blå og rød. Senere finder barnet ud af, at farver kan tones i alle mulige nuancer, som kan kategoriseres på forskellige måder. Alle de blå nuancer, alle de mørke farver, alle de lyse farver osv.


Gennem et barneliv er det rigtig mange kategorier, som skal til læres, og som man kan arbejde med som forældre. Eksempler på nogle kategorier

  • Mad: sund mad og usund mad, der er grøntsager, frugt osv.
  • Møbler: stol, bord, seng o.s.v.
  • Dyr: vilde dyr, hus dyr, kryb dyr.
  • Blomster: roser, mælkebøtter, vintergæk, påskelilje.
  • Noget man drikker af: glas, kop, vinglas, drikkedunk.
  • Køretøjer: traktor, brandbil, bil, lastbil, bus.
  • Tøj: bukser, bluse, kjole, jakke, frakke.
  • Størrelser: stor, større, størst, lille, mindre, mindst, lige store.
  • Tid: måneder, uger, dage, timer, minutter, ugedage, årstider.



I kan f.eks. lege en kategorileg med bondegårdsdyr og kæledyr



Men hvordan kan man som forældre og pædagoger arbejde med kategorier?
Det bedste er, at barnet bliver præsenteret for kategorier i naturlige sammenhænge i løbet af dagen. Et tidspunkt, hvor barnet helt automatisk oplever kategorier, er, når man rydder op sammen. At legetøjet skal lægges i forskellige kurver eller kasser er i virkeligheden en øvelse i kategorisering: LEGO i én kasse, Playmobil i en anden og dukker for sig.


Leg: find store og små ting som ligner hinanden

 

Sjov leg

Man kan også lave en leg med kategorier. Her har vi gjort det med begreberne stor og lille. Det gule "fingerdyr" spiser de små, og det grønne "fingerdyr" spiser de store ting.

Det er forskelligt, hvor hurtigt barnet forstår forskellen på begreberne, men når det har forstået princippet, kan I også arbejde med andre kategorier f.eks. kæledyr og bondegårddyr eller med nogle af de andre kategorier, som er nævnt længere oppe i indlægget.

Se også en sjov leg med udsagnsord fra et tidligere indlæg, her. 


Fingerdyr købt i Tiger



Ingen kommentarer :

Send en kommentar