fredag den 6. november 2015

Glade børn, der hopper sig til læring





At udvikle børns lydlige/fonologiske opmærksomhed er en vigtig forudsætning for deres senere læsefærdigheder. I vores talepædagogiske arbejde møder vi mange dygtige og engagerede pædagoger, der gør et flot stykke arbejde for at give børn et godt fonologisk fundament. I denne uge blev vi inspireret af en pædagog med særlig ansvar for en børnehaves sproglige miljø. Sammen med gruppe børn lavede pædagogen en aktivitet med udgangspunkt i et gratis og indbydende rimemateriale.




Materialet hedder "RIM HOP", og det består af nogle rimpar, der er udført som gulvbrikker. At kunne høre om to ord rimer eller ej er en af de mest grundlæggende færdigheder i tilegnelsen af fonologisk opmærksomhed. Når et barn er i stand til kunne identificere rimpar, vil det kunne begynde selv at finde ord, der rimer

"RIM HOP" kommer fra ABC Leg, som har flere gratis materialer på hjemmesiden. Link til RIM HOP-spillet finder du her. Udover de fine illustrationer er det er en kvalitet ved "RIM HOP", at det lægger op til bevægelse. Børn i dagtilbudsalderen har en naturlig bevægeglæde, og som vi tidligere har skrevet om, er der meget, der tyder på, at bevægelse styrker børns læring.


Link til ABCleg, som har flere gratis materialer til print  

Ingen kommentarer :

Send en kommentar